lørdag 10. november 2012

Slange i Kampala


Det stemmer! I Afrika finnes det slanger. Jeg hadde blitt fortalt at det var ingen fare for meg som skulle bo i selve storbyen, Kampala. Ingen slanger ville vell noen gang forville seg inn i storbyen.
Åjoda, i Kampala, i barnehagen, innenfor murene til Miles2 Smiles. Og ja, det er begrenset hvor mye vegetasjon det er i denne barnehagen, noen få kvadratmeter faktisk.
En av tantene kommer bort og sier at hun har drept en slange. Jeg trodde jeg skulle besvime, og miste haken i bakken. Hørte jeg virkelig rett? Dette var helt sykt tenkte jeg stille med meg selv. Tenk at det var en slange i barnehagen, det kunne vært livsfarlig. Og hadde de funnet en måtte da det være flere der de kom fra…
Jeg måtte jo se denne slangen og psyket meg opp for å runde hjørnet på bygget, der slangen skulle befinne seg. Jeg kunne da virkelig ikke la en slik attraksjon gå fra meg. Jeg kjente pulsen steg i det jeg rundet hjørnet. Der sto den ene tanten og holdt slagen på en pinne.
Jeg merket at skuldrene senket seg noen meter.
Det var ikke noen 5 meter lang kobra som jeg hadde sett for meg, det var en liten baby slange på størrelse med en vanlig norsk orm. Men det som gjorde meg lettere nervøs var at moren er en stor slange, og den må jo også bo der oppe ett sted..

                                                       Kanskje litt for liten til at en får slange assosiasjoner
                                                       Uansett så er den farlig
                                          Amina


                                          Her bor moren...
                                          ...ett eller annet sted
                                          Slangen var nedi denne rennen

De fortalte at den bare var fremme når det var mye solskinn. Siden det er så lite sol her er vell det ingen fare… Eller, jaja. Håper aldri jeg ser mer til mamma kobraen i hagen…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar